Polygraph

התנגדות לצו קיום צוואה

כשמדברים על צוואות, ובכלל על דיני ירושה, זה תמיד יהיה מורכב. בדרך כלל, מדובר באחת השעות הקשות גם ככה של המשפחה, והתעסקות בצוואה הופכת לעיתים למטרד. ועדיין, עליכם לדעת מה זה בדיוק התנגדות לצו קיום צוואה? מה האפשרויות שלכם במקרים מעין אלה? ואיך זה קשור לבחירת משרד עורכי דין שייצג אתכם בהליך? כל התשובות במאמר שלפניכם

התנגדות לצו קיום צוואה – מה זה אומר?

מדובר על תביעה שמוגשת על ידי אחד מהיורשים בדרך כלל. אם לא אחד מהיורשים, אחד מהקרובים למנוח שרואה את עצמו בתור יורש. התביעה היא לשם מניעת מתן תוקף לצוואה. מתן תוקף לצוואה מתרחש לאחר שמוגשת בקשה לצו קיום צוואה על ידי אחד מהיורשים, על פי הצוואה. יש לזכור, כי צוואה היא מסמך המפרט מה ייעשה ברכושו של המנוח לאחר פטירתו. הצוואה מפרטת את דרך חלוקת רכושו של המנוח- ואת זהות יורשיו של המוריש  (המצווה רשאי להוריש פרטי רכוש שלו גם למי שאינם "יורשיו הטבעיים"- יורשיו על פי דין. כל פריט רכוש של המנוח ביום מותו שלא נזכר בצוואה יחולק ליורשיו על פי דין.  במידה וההתנגדות שלכם לבקשה למתן צו קיום צוואה תתקבל, הצוואה תיפסל. צוואה שנפסלת גורמת לכך, שכל רכושו של המנוח יחולק  בין היורשים על פי דין של המנוח על פי השיעורים שבדין.

מתי נצטרך להגיש התנגדות לצו קיום צוואה?

במקרים בהם יש חשש שהצוואה מזויפת, או שהמנוח  היה נתון תחת לחץ או השפעה בלתי הוגנת בעת שערך את הצוואה שאינה משקפת את רצונו החופשי. דוגמא למקרים בהם הצוואה נחשדת כמזויפת: כשהמנוח מצווה את כל רכושו, או רובו, לאדם מסוים, תוך שהוא מדיר את שאר היורשים על פי דין ללא כל נימוק המצביע על היגיון בדבר ההוראה. דוגמא נוספת, במקרה שהמנוח לא היה במצב רפואי טוב, ויש חשש שמצבו הבריאותי לא אפשר למוריש להבין מהו מסמך הצוואה עליו הוא חותם, ו/או את תכליתו ו/או את השלכותיו. במקרה רפואי מעין זה (אך לא רק במקרה כזה), יכול אף לעלות חשש להשפעות זרות, שאינן חוקיות, של אחד מהיורשים, שהטה את הצוואה לטובתו. כך גם אם היה המצווה תלוי בעת האחרונה באדם מסוים (מטפל ו/או קרוב משפחה- לו ציווה לפחות חלק ניכר מרכושו).

אופן הגשת התנגדות לצו קיום צוואה

יש להגיש התנגדות מנומקת בכתב, לרשם  הירושות. ההתנגדות תוגש כמובן לאחר שמי מהמוזכרים בצוואה הגיש בקשה למתן צו לקיום הצוואה, אך נזכיר כי ישנה תקופה של 14 ימים לפני שניתן צו לקיום צוואה על ידי הרשם, על מנת לאפשר הגשת התנגדות. ברגע שהוגשה התנגדות לצו קיום הצוואה, הבקשה למתן צו הקיום בעצם מעכשיו מוקפאת, וכל ההליך עובר לדיון בבית משפט לענייני משפחה. על בית המשפט להכריע האם הוא מקבל את ההתנגדות, ובכך, כאמור, פוסל את הצוואה, או דוחה את ההתנגדות ומקבל את הבקשה לצו קיום לצוואה. מדוע כדאי להגיש את ההתנגדות מיד כשאתם יודעים שהוגשה בקשה לצו קיום? משום שאם יינתן צו קיום צוואה, היכולת לפסול את הצוואה תרד משמעותית. בנוסף, ברגע שניתן צו קיום לצוואה, הזוכה בצוואה יכול לפעול ולבצע שינויים שונים בנכסים. שינויים אלה יכולים להיות בלתי הפיכים. על המתנגד לשקול להגיש  ביחד עם הגשת כתב ההתנגדות לצוואה לרשם הירושות, בקשה לבית המשפט לענייני משפחה לצווי מניעה זמניים להקפאת המצב עד לתום בירור ההתנגדות.

הפרטים הנדרשים בבקשת ההתנגדות

חשוב מאד לטפל בהתנגדות באמצעות עורך דין מומחה, שהרי מדובר במסמך משפטי לכל דבר ועניין ובפרוצדורה משפטית. כתב ההתנגדות יכיל בין השאר, את פרטיכם האישיים בתור מתנגדים, את פרטיו האישיים של המנוח, את שמות הזוכים על פי הצוואה, וכמובן את פירוט עילות ההתנגדות. עליכם לצרף כמובן מסמכים וראיות התומכים בטענות ההתנגדות שלכם, ווכן  תצהיר, שמאשר את העובדות שפירטתם בהתנגדות שהגשתם זה עתה. בנוסף, יש לצרף גם אישור על תשלום אגרה.

מתי נצטרך להגיש את ההתנגדות?

על רשם הירושה ישנה חובה לפרסם לציבור הודעה בדבר הגשת בקשה לצו קיום לצוואה, מיד כשהבקשה מוגשת. את ההתנגדות לצוואה עליכם להגיש לרשם הירושה תוך 14 יום ממועד הפרסום. אם יש לכם צורך, מסיבה כלשהי, בזמן נוסף, אתם יכולים להגיש לרשם לענייני ירושה בקשה להארכת מועד להגשת התנגדות לצו קיום צוואה. כמובן שעליכם להגיש את הבקשה עוד בטווח של אותם 14 ימים שהיו לכם מלכתחילה. במידה ולא יוגשו בקשות להארכת מועד, או שלא תוגש כלל התנגדות, ייתן הרשם צו לקיום צוואה. במידה וכבר ניתן צו לקיום צוואה, כבר לא תוכלו לבקש ארכה להגשת מסמכים או להגשת ההתנגדות, אלא מדובר בהליך שונה לגמרי, תביעה ליטול צו קיום הצוואה. במסגרת התביעה הזאת, תצרכו גם להסביר מדוע לא הוגשה  ההתנגדות בזמן, וכמובן תיאלצו לפרט בהרחבה את הסיבה להגשת בקשת הביטול. בין העילות האפשריות להגשת התנגדות: פגמים בצוואה-  (כדוגמת "טעות סופר", או טעות בתאריך),  פגמים מהותיים בצוואה, (כמו היעדר כשרות לצוות, או זיוף חתימה). עילת התנגדות נוספת  היא השפעה בלתי הוגנת של אחד מהיורשים, או מעורבות פסולה בעריכת הצוואה.

לסיכום, מומלץ לפנות לעורך דין שייצג את האינטרסים שלכם בצורה הטובה ביותר. אם זה בהגשת ההתנגדות עצמה, וניסוח הבקשה, ואם זה לאחר מכן בהליך עצמו. משרד דוניץ ושות', יעשה את זה בצורה הטובה ביותר עבורכם. 

צרו איתנו קשר
לייעוץ ומידע מלאו פרטים ונחזור אליכם

"*" אינדוקטור שדות חובה

בשליחת הפרטים אני מאשר/ת קבלת מידע לטלפון ו/או לאימייל
שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

כל הזכויות שמורות לדוניץ ושות' משרד עורכי דין | הצהרת נגישות